Hunden o Jag

Direktlänk till inlägg 2 februari 2012

Tänk..Fokusera..Agera

Av Jeanette - 2 februari 2012 05:26



 Gårdagens förmiddan gick åt till hundräning och inget annat!

Börja med att lägga ett Apellspår där det fanns både hund & rådjur och det fick sen ligga och smaska till sig under promenaden med Tessan & Texas . Och enligt Tessans App (eller va det heter) i hennes iphon är rundan runt klubben gick vi 3.4 km och vi drev fram i en hastighet på 12 km i timmen :)

Fantastiska grejor som jag absolut inte skulle fatta mig på... :D Lite tur jag inte har nån för min värd snurrar ändå Men lite smart att kunna kolla  hur långa spår man går ect ect..;)




Efter promenaden vart det fika och sen vart det då till att ta upp spåret!

Första rakan kanon& pinne in...men sen vart det intressantare med ett rådjurspår och han ville över diket!

Det va lätt att se för det mänskliga ögat då det va lite snö...så där sa jag nej och visa han på mitt spår igen...Sen gick det klockrent till slutet :)



(gammal spårbild) 


Så även om han nu inte gick som han skulle hela vägen så kändes det jättebra!

Jag misstänker att det är det Fredrik Sten menar att man ska göra"spår överviltdoft" så man får visa nej inte det, men det här...

Ska bli intressant och se om det är så!


Punk 2 togs upp i går


1/ ”Se vilt innan hunden gör det och jaga själv efter.”
2/ ”Bollövning – inte den, men den.”
3/ ”Spår över vilt doft”
4/ ”Spana på rådjur, men jaga denna!”





Så den ska testas idag :)



Sen har det satts griller i huvudet på mig...Att göra oss ev tävlingsklara!


Så efter kaffet å spåret så körde vi igenom momenten och Pernilla & Bibbi va "Tävlingsledare & Domare" för att se hur "felfria" vi var     








Fotposition


Sitt/stanna


   




Inkallning


     


Ligg under gång



Matte återgår


 


Ställande under gång


 


Och Hopp


Sen va det dax för fika och "domar utlåtande"  


På följande bilder har vi ett fel!

Gissa...  


 



(Fot och matte talar med andra) SÅ När du tränar din hund.....



Ska ni träna...INGET ANNAT

inte flyga väg och tala med andra (bild 1) eller pilla lite med vantarna (bild 2)


 


För om jag inte är konsetrerad...så varför ska han konsentrera sig på dig........

Mmmm.. ja vaför skulle han??? (Bild 3)


Ett klockrent exempel fick jag här omdan:

 Fick en beskrivning om hur det kan vara att vara hund. Tänk dig, du går på stan med bästa vännerna. Ni prommennerar gata upp, gata ner, in och ut ur butiker. Dina vänner är helt upptagna av varandra. - Vad gör du? Försöker du uppmärksamt hänga med och försöker komma med i deras diskussion eller väljer du att börja titta på omgivningen, följa med men ha tankar på annat?... Många hamnar nog i det senare facket, både människa och hund ;)


Tänkvärt! 




 Så jag måste TÄNKA! När vi tränar är det HAN & JAG och omvärden finns inte. PUNK!

 Inte tro att min hund är "tankeläsare"! Glömde ofta säga Fot vid starterna...(helt omedveten handling)

Så MÅSTE arbeta med min tydlighet säga vad jag menar. 

Lära mig höger/vänster ...helt sanslöst så förvirrad jag blir, så jag varken hör eller ser eller kan tänka rätt 

=stressad, fnittrig, ofukuserad till max 


    


Ja ni hör ju stackars hund...

Helt otroligt att han är så duktig som han är. Men det blir otydligt och inte snällt,

Så i vårt fall kan hunden men inte matte hon måste förtydliga vad hon vill han ska göra

och inte förutsätta att han är tankeläsare..Även om han ofta va det ;)


Så om vi säger så här! Vi är INTE tävlingsklara...Så hur ska vi då nå MÅLET  


Ja en liten SKÄRPNING kanske till att börja med!  


1)En sak i taget

2)Tänk innan träning vad ska göras sättas fokus på idag

3) Belöna beröm vid rätt

4)inte belöna havdanna

5) 3 felfia pause ...

Tänk igen

3 felfria paus...

osv


Matten ska heltenkelt börja



TÄNKA

FOKUSERA

AGERA 


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Så till dagen...Idag har jag mötet med Soc framför mig,

så nu får vi se om jag kommer få leva denna månad eller ej!

Blir spännade!

A.J min soc sekreterare hon som va under all kretik slipper jag träffa nu i allafall...

Hon kom undan med att sluta arbeta!

Lite synd för jag hade velat att hon skulle få stå tillsvart för sitt agerande, men det får väll kompensera fördelen att jag slipper se henne!


Sen ska hemmet få en fortsatt behandling...hade bara ork till det värsta igår

Sen ska vi testa nya bollövningen...Inte den, men den!


Så ni får ha en bra dag...


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette - 26 mars 2014 08:53

        Halloj nu var det väldans länge sen... Men i helgen vart medbjuden av kennelmorzan på Odderrues kennel Carina Edberg ner till Malmö internationella hund utställningen :D  Ochvilken HELG!!!! Ingen gick lottlös av Odderruarna, utan al...

Av Jeanette - 8 januari 2014 10:49

  Ja så det kan gå :)... Han fixade till så han vart BIR på Mydog.. Känns ju överväldigad över det så klart! Kan inte vara nöjdare än så :) Han skötte sig exemplariskt för att va nybörjare och i sån ny miljö... Jag gjorde däremot missen att ...

Av Jeanette - 28 december 2013 10:25

                      god jul och gott nytt år... Vi önskar er alla en god fortsättning   Här nedan är jul i bilder från 2013   https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10201188155012280.1073741830.1422655325&type=1&l=0fdd810d...

Av Jeanette - 21 december 2013 07:53

  Odderrué Mr Svinto       Mor: Tresor The Brie Izza Fauve Af Far: Usually The Best Moravia Campanella Här bjuds det bara på massa bilder och lite film... Titta och njut :) <3                                  ...

Av Jeanette - 11 december 2013 10:02


  Det är svårt att få till fyra ben i fyra hörn :) Däremot står han stilla o stabilt... Springa är en helt annan historia vet inte om det är han eller jag som gör rätt eller fel.. haha   Jaja vi travar på!     ...

Gå till Pajaz hemsida

 

Presentation

  Hej och välkomna! Här huserar Briarden PAJAZ 

och sen jag och min katt Kompiz.  Så vill ni, häng på våra upptåg i smått & gott i allt & ingen... För nu kör vi    

Vädret idag

Vädret Kumla

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

Översättning/Translate

Mer besökare

Mina hjärtan

   

                  

         

 

            

 

 

   

     

 

    


Ovido - Quiz & Flashcards