Hunden o Jag

Alla inlägg under mars 2012

Av Jeanette - 15 mars 2012 05:51

 



Länge sen men nu ska jag försöka sumera lite av vad som hänt!
Bla har Forden gått i graven & Vi har välkomnat vår nye familje medlem Nissan Primera!

Världens snällaste mor har alltså bidragit med en ny bil..Går inte i ord att beskriva hur glad och tacksam jag är!


Herreguu näst intill overkligt :D


Och den är så fin & så välvårdad trots åren på nacken..känns som att åka i ett lite lyxpaket :)

Ett riktigt fynd vad jag tror & dessutom större och drar mindre bensin än Forden..

Kan inte bli bättre!

 


Hunden får också känna på lyxkänslan... ;) 


 



Jo här gick att koppla av sa han :)


 


Sen har vi haft trevligt uppskattat Karlskoga besök...

Vart fika på alltan och jag vart bortskämd med fina vackra VÅÅR tulpner!

Tack för besöket Annika...snart kommer jag Nissan & Fernando till er :)


 


Sen har jag fått en ursäkt av socialen..Alltid trevligt så det känns ju bra!

Sen vart jag beviljad boende tillägget...2 tusen mindre än vad som sa ...men ändå så jag slipper gå till soc! Vilket bara det är en lättnad även om man inte kommer märka nått i plånboken!

Men som sagt..skönt att slippa dom!



Däremot arbetsförmedlingen undrar jag stort vad dom pysslar med! Dom skulle kontaktat hundagiset omgående.

På torsdag har det gått 4 veckor...Ringde dom förra måndag då det gått dryga 2 veckor..! Min arbetsförmedlare svara då: "hon inte hunnit och jag fick lugna mig..Hon satt lite trångt till och kunde tyvärr inte prata" ... Det är nu 1 v 4 dagar till och har inte hört nått! Och den 31 maj får jag inte va inskriven länge på detta arbetsprövning!

Ja herre gu säger jag.. Men fin statestik har jag bidragit till under detta år iallfall..Sjuksriven som kommit ut i arbete! Fast jag i praktiken är lika arbetslös som innan! Fantastiskt system vi har!


Orkar faktist inte ens bry mig längre..jag ger upp!

Större odds att jag får arbete genom att nån ringer på dörrn å erbjuder mig ett, än att få hjälp av dom!!


       




Sen har vi ju tränat en del..Både lite här och var!

Igår vart det ett gärdespår med Pernilla som spårläggare! Här får vi göra om å göra rätt jag vart stressad och gjorde inte alls som vi bruka, samla upp o på visa utan jag bara gick på..Så det vart lite fel även om han kom in med alla pinnar!





 




Sen lite träning på nya ställen Dels ett par tre grr hemma hos Pernilla på hennes plan..

Sen ytterligare 2 nya ställen och då dessutom med alldells nya hundar!



Häromkvällen platsliggning med 9 hundar och i går på Hallsberg med 4 :)

Så mer sånt..Massor massor Arbete med mattes trygghet!!!

  


I dag va tanken skogen..får se om det bär dit!

Till kvällen blir det allafall till Pernilla och lära oss lite hut ;)


Det vart lite i stora drag..Ha det gott, gott folk


Jeanette & Fernando

Av Jeanette - 6 mars 2012 05:37

     

Godmorgon...

Igår va vi på klubben! Det vart störningsträning på hög nivå..Här ovan ligger Fernando plats med Hasse som han inte känner så väl som har passerat över honom liggande kvar på plats..lite mysko men han låg så fin men kolla lite fundersamt...ska det va så här ??!!


Men när Bibbi la sig å sprattla och va galen på marken då va han pg att resa sig.. ett nej å hon fick ligga och sprattla hur mycket hon ville han låg...

Riktigt kul träningspass och det va svårt att hålla sig för garv  



 


Seb vardagslydnadsträningen med Bettan & Majken fick vi laxän att utöka och fösvåra sitt ligg stanna... Provade ju hemma att han va i hallen å jag i köket med ryggen mot han å han både sitt å ligg komandona funkade klockrent där..provade då att ligga hemma och det va inge svårt sa han så igår testa vi ute..och det gick lika väl det   


   

Sitt


Ligg...  


Och sen en inkallning med Bibbi liggande i vägen..Full kalura till mig...Helt normalt med efter allt konstigt  idag ;)


   


Och så till nått normalt...Vanlig platsliggning med endast ny liten Tjej som störning...

Vid detta laget va det tydligen ingenting! Han låg hur bra som helst...Så mera störningsträning för det ger mig mer säkerhet att verkligen se han klarar att bli regält utsatt utan att gå upp...Borde ju ta bort lite av nerverna till dagen D 


 Det va en spännade å rolig träning & Bibbi o Caroline filmade för att se vad man har för tix & nycker för sig...Finns lite att slipa på och det uppskattas med råd & rön...

Så dagen träning ska fokuseras att kolla lite på dom   

Filmer 



     

Idag blir det ett helt nytt ställe också...Idag ska vi infinna oss hos Pernilla på Kumlas Hundcenter...

Ska bli kul å se hur det faller ut med det! Vet iallafall att ett par favoruit tjejer är på plats 

och tro det eller ej men den störningen är svårare än en galen bibbi på marken  haha..Fast sen ä han ju van med Bibbis lite galna upptåg så det kanske börjar tillhöra vardagen ;) (väl menat Bibbi...Du är för härlig)


Ozzy & Elza va också kanon duktiga..Ozzy hade kanon fokus på sin matte & klara inkallning med störning galant..Lika så lilla Elsa som va ny på plan klarade utmaningarna med bravur


Sen va ju bästa Mormors bästa Texas där och fira

Han blev hela 2 år igår

Hurra Hurra

  



    

"Collydanes Erik Clapton"

   

I söndags då...

Jo fört vart det en promenad i två timmar som jag va så motig till en början..men längs vägen vände kännslan om och det vart en härlig kul två timmar runda med lite uppehåll för lösläpp i inhängn


Strålande sol å vår och rastlös så då tog vi en sväng till Örebro och fika med en gamal vän för att sen slinga håret & bli matad av mor 


     


Isfläckar är livet...hälsar fernando


         


Fri inom lås å bom :)


...Och ingen promenad utan lite träning..idag vart det sitt i lera :P..men här va inte riktigt lika äckligt som på apellplan..men lite äckligt va det allt...


 



Nu ska jag återgå till kaffet & fläkten sen bär det av mot träning..Sen imorrn ska det bli vila!


Ha det gott tills vidare // Jeanette & Fernando


Av Jeanette - 6 mars 2012 05:07

 


Linförighet 

 

Inkallning 

 

Hopp

 

  



Läggande under gång

 Ställande under gång


Störnings träning   

                                                                          

Av Jeanette - 4 mars 2012 06:39



Idag känns det motigt värre & idag kommer jag få kämpa med att se det possetiva...

Drömmen vore att åka ut och släppa hund och bara promenera och flanera och låta han "bara vara hund"...

Men det är mina drömmarna det och det gör så ONT att inte kunna låta han göra det...


Nej fy va det känns ledsamt & tråkigt :´(


Torsdag Fredag har det bara vart vila från lydnaden och bara koppelpromenader!

Varken upplyftande för varken hund eller mig...Städat har jag gjort också!


Igår va vi på vardagslydnadskursen... Kuligt å nyttigt och där vi stämde av med våra Läxor

Våra Läxor va avlämnade vilket han gör men som vi behöver bygga upp lite fart & fläkt där..Men nu hämtar han å lämnar både cigg paket, vantar , nyckelringar mm mm...Men mer träning behövs...  


Sen skulle vi göra en liten test!

Promenad 1 skulle vi räkna kontakter hunden tog spontant på en promenad!

Promenad 2 skulle vi göra lika dant men belöna kontakten...

Jag fick inte den väntade effekten..Ingen skillnad alls... Den störta belöningen för han är ett varsegod gå fritt å lukta ;)


Däremot kan man ju säga att denna metod funkade på Apellplan då jag för ett par veckor sen belönade all spontan kontakt och fick bättre resultat där!

Så olika resultat på olika situationer alltså...  


Att jag ska vara tydligare i komandon och där tycker jag vi fått mycket bra resultat och goda framgångar!


Nu fick vi ny Läxa att sitta, ligga, stanna och utöka svårighetsgraderana..

Så prova i går hemma med att han va bakom mig i hallen å jag i köket med ryggen åt han sa sitt..och han satte sig..ligg och han la sig..sa då sitt, ligg sitt, ligg och han kunde det med..Brilljerande måste jag säga   


La mig raklång på golvet å prova sitt å ligg.. Och han kunde det också!

Så Ibland kan han mer än man tror den lilla gossen   

Så får utöka det med att testa utomhus, så ser ni en människa ligga på trottoaren är det bara jag som tränar stadga i sitt å ligg   


Sen efter genomgången å de nya läxorna vart det praktiska övningar med inkallning med störningar!

Tre människor som han skulle ta sig igenom när jag ropade och han kom...Sen la dom ut en spännade boll, han försökte ta den men kom!

Men höjdaren va nog att han kunde fokusera och tyckte bollkampen va kul fast dom va där...Den kändes stor!!!


Ozzy killen Briljerade han också så duktig båda två


Efter den skulle vi köra ett litet pass Lydnad...

Och konstaterar bara så här långt att vi har en ny stor utmaning att ta tag i...

Fernando hälsar att det är VIDRIGT ÄCKLIGT att sitta, ligga, och  gå fot när man blir kladdig av lera om fötter, stjärt & mage... Vill inte protesterade han! 

Så det är skillnad på Lera & Lera...

Ler diken innan utställning dom är fantastiska...

Men lite lera på tassarna nä fy å usch... Det är ÄCKLIGT SA HAN  


 


Så vi har lite att träna på eller, om vi inte förlitar oss till han däruppe och att han ser till att vädergudarna alltid är med oss på tävlingsdagarna...   


Ser iallfall ut att bli en solig dag...Ha det gott


Jeanette & Fernando

Av Jeanette - 1 mars 2012 03:47

Fernando med tjejerna Gizzy & Nova   






Morning...Vakna 01.40...Kommer bli riktigt spännade idag då jag tänkte ta tag i en riktig vårröj...

Men får väll se hur långt vi kommer med den med det här nattliga uppvaknadet!



Mycket träning har det blivit...

Mån tis onsdag..Men idag och i morrn blir det vila för att på Lördag innfinna oss på Kursen för vardagslydnadspasset..


Det börjar verkligen bli superkul nu och känns som proppen börjar lösas upp ordenligt! Så nu ska vi inte bara anmälda till en tävling utan vi tar även tävling 2 på ett par dagars mellan rum om nu allt flyter på som det ska med allt!

Men tillsvidare laddar vi & hoppas vi o tror på det  


I träningen flyter det på bättre och bättre med störningen av alla fina flickor som svärmar omkring & han har förvånat flera dagar här nu  


Duktiga lilla hund   ...

Men sen har han i 45 min inte vart riktigt lika riktigt duktig om ni kanske ni förstår vad jag syftar på  

Pratar lite tyst om det "lilla" äventyret

Men trodde i min enfalld att jag blivit en bra jaktledare...Men det hade jag INTE!!!!  

Så nu har jag lovat både mig själv å han däruppe som besitter dom högre makterna att inte släppa han nått mera bara han såg till att han kom tillbaka oskadd å välbehållen...  Och det gjorde han...



 TACK GODE VÄRLD FÖR DET!!!


Men nu är det som det är & gjort är gjort så nu glömmer vi det och fokuserar på det som funkar å arbetar vidare med Jaktledar rollen!


Efter gårdagensträning åkte jag och hämta barnbarnet på dagis..

Det vart glass premiär i Kumla sjöarna.. Därefter en sväng till dotter & fika!



Glass i stora lass...


         





Och Glass ÄR gott


 





Världens finaste goaste 2-Åringar   



Med bestämda steg..mot nya mål


     



I rabatten...


   



Hos dotter & Texas på fika på farstutrappen   


 


Ludde inspekterar deras fina bastuhus...
   


och sen deras fina Lillhus



Och här blickar Fernando ut över gården i Fin fin High Chaparal miljö :)

Visst är det fint..Skulle lätt kunna tänka mig att bo så...


   


Sen va jag ju till läkarn i tisdags

..och det va ju som jag befarat efter som det inte vill släppa det onda...

så jag får absolut inte lyfta tungt varken nu eller efter ev en ny operation...

Remissen är nu på väg så får vi se vart det leder...Känns oroligt men bra ändå att tagit tag i det för så har kan man ju inte ha det!


Det va vad vi hade idag... Får se hur långt vi kommer med vår VÅR städning!

Men tänker starta och får va nöjd med det som orkas kan...


 

Gå till Pajaz hemsida

 

Presentation

  Hej och välkomna! Här huserar Briarden PAJAZ 

och sen jag och min katt Kompiz.  Så vill ni, häng på våra upptåg i smått & gott i allt & ingen... För nu kör vi    

Vädret idag

Vädret Kumla

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Länkar

Översättning/Translate

Mer besökare

Mina hjärtan

   

                  

         

 

            

 

 

   

     

 

    


Ovido - Quiz & Flashcards