Hunden o Jag

Direktlänk till inlägg 13 september 2012

En Lite lägesrapport

Av Jeanette - 13 september 2012 06:12

                                   


Så här roligt tycker han att det är att gå ut.. Har nyss fråga om vi ska gå ut å kissa bajsa! 


Godmorron....


Bilder & blick säger mer än tusen ord!

Min älskade lille pojk mår inte väl & att vetrinärerna nonchalerar bagateliserar gör mig både rädd & frustrerad.

Så många vetrinärer har vi konsulterat..den ena på peka förstorad prostata samt enro kocker i urinet! Fick då penselin men som inte fungerade... Ringde igen & fick då ytterligare tre veckors penselin som vi skulle testa utan nytt återbsök... För mig kändes det helgalet!


Bytte då vetrinär igen och fick en akut tid där dom konstaterade helt normal prostata och att jag skulle inte ge han mer av antibiotikan eftersom den inte funkade & att entro coccer är vad alla hundar har och får vid ett sk spontant kiss prov...


Däremot fann hon att han ömmade i korsryggen & i tjocktarmen och skicka hem oss med en plan vad hon ville göra med han men tyckte först vi skulle prova med Rimadyl i ett par veckor och sedan gå vidare!


Snacka om total förvirring helt två olika diagnoser... Det enda dom va rörande överrens om är att han ser lite knepig ut och att nått är det men ingen gav mig ett direkt svar mer än "Vi provar & avaktar"

Är jävligt trött på att prova & avvakta....

Så ringer upp igen och säger att jag vill ha en tid nu och göra vad du tänkte göra när vi avvaktat


Men förvirringen fick mig att dra i alla tänkbara tåtar... Vad är det som får pojken att må så som han gör?

Den ena vetten säger si och den andra så?????

Så än en gång fick Fernando konsulteras med en "djurprataren" Ulrika på http://www.rowanheights.se

för att se vad han själv hade att säga om saken...


Han säger då så här (svar i fredags)


 

"Hej Fernando, får jag prata med dig igen? (Får en lite ledsen känsla från honom.) Ja det får du gärna, jag känner mig lite ledsen. Jag känner mig inte som vanligt o jag är trött på det nu. Min matte är orolig för mig, jag märker det, o jag vet att hon gör allt hon kan för mig när jag är sjuk. Jag litar på henne. Jag känner mig lite ”liten” nu, jag vill känna mig som vanligt, busig o glad alltså. Men något står inte rätt till. Det är en diffus känsla. Liksom en slags sjukdomskänsla som det inte går att sätta fingret på riktigt. Jag känner mig lite ”olustig”, lite ”kurig” på något vis.

 

Matte vill fråga dig några saker, är det ok, Fernando? Ja absolut.

 

Matte undrar exakt var i det gör ont? Jag har en underlig slags förlamningskänsla i bakdelen, som att jag inte har lika bra känsel där, o att jag inte kan styra den lika bra, det känns väldigt underligt.

 

Kan du berätta var det känns precis? I hela bakstället känns det konstigt, jag blir ledsen av det här. Det känns diffust o konstigt.

 

Har du ont någonstans? Det gör inte jätteont, det är mer diffust o känns konstigt. Det moler liksom. Det är hela bakkroppen, från ryggen o ner i benen.

 

Är det någonstans i kroppen det gör ont, Fernando? Jag mår lite illa också, jag känner mig ledsen. Lite deppig. Nej, jag har inte direkt ont. Det är en diffus känsla, svårt att säga exakt.

 

Hur mår du rent allmänt? Jag mår sådär, känner mig inte så glad precis. Allt känns konstigt.

 

Matte undrar vad du tror själv om allt? Jag vet inte alls. Kanske kommer det från ryggen?

 

Jag kan inte heller säga, Fernando, men nästa vecka ska ni till veterinären igen, o då hoppas vi att veterinären kan hjälpa dig att bli bra, min vän. Matte undrar hur du känner med allt? Det har jag sagt, jag känner mig ledsen inuti. Jag känner att något är fel.

 

Vad tror du själv är fel, har du någon aning? Det känns långt bak i ryggen, det gör det. O jag har liksom sämre känsel i bakbenen. Underligt.

 

Matte undrar varför du gråter? För att jag är ledsen så klart, vi hundar kan också vara ledsna o gråta, jag är en känslosam hund, o jag vill må bra nu. Detta känns så konstigt.

 

Matte gör allt hon kan för att hjälpa dig, det vet du? Ja jag vet det o jag vet att hon också undrar. Det är jobbigt det här.

 

Jag förstår det, är det något särskilt du önskar dig förutom att vara frisk? Nej, inget annat, men jag har ett lite större behov av matte nu, jag vill att hon är hos mig, jag vill inte vara ensam. Jag vill bli omhändertagen, att hon är hos mig, jag litar på henne.

 

Är det något mer matte kan göra för dig? Nej, bara vara hos mig.

Vill du säga något mer nu? Nej, jag är nöjd, det kändes bra att få berätta, jag har väntat på det. Jag känner mig lite lugn av att få prata.

 

Det är bra att det känns bra, Fernando, jag tackar dig, skickar kärlek o önskar att du blir frisk bums!"


Så med vad han berättar själv så verkar vetrinär 2 vara helt rätt ute!


Så igår lämnades han in kl 8 och hämtades ut kl 17


Under dagen togs åtskilldiga prover, samt rygg och höft rönken som inget visade... Alla prover va så fina!

Ultra djudade även njura och prostan igen dom lika fina dom...Jämna normalstora mm.. Något höjt Ph värde i urinen vilket va helt normalt för "haniga" hanar... Urin prov som dom gick direkt in i röret å hämtade va helt normalt och inga entro coccker


Men säger att hon skickat iväg nya borrelia prover vilket hon inte tror han har..men gör det för att lugna mig + lite andra som vi ska få svar på i början på nästa vecka...


Däremot såg hon han har ett väldigt knepigt rörelsemönster vibblig snubblig kniper stel & spänd och att han blir snabbt blir trött och går i fel gångarter... Ingen jättesmärta men ser att han får obehag när hon klämmer och känner!

Så hon TROR en muskel skada då hon inte kan se mjukdelar på rönken... Samt magkattar och ev en mag inflammation/katarr som uppkommit pga av stress för det onda samt hans "haniga" beteende...


Så jag får nu två alternativ med mig hem som jag ska tänka & känna mig för tills på måndag


1) Ta bort och minimera all stress (kastreing samt behandla magen) Samt behandla muskel inflamationen med nått smärtstillande


2) Skicka en remiss till Strömsholm för kotrast rönken


Kände mig just där inte alls nöjd med hennes "Diffusa" svar vilket hon märkte och vart lite snäsig...

Sa åt mig att nu har jag informerat vad jag kan, men vore det min hund skulle jag gå hem och ta alternativ 1 och ha kul med han.... Ja jo det försöker jag men när han nu inte längre "Vill eller förmå" ha kul är det lite svårt...

Berättar att han tom inte ens springer mer än ett varv i skog & mark för att sen komma helt slut och lägger sig bredvid mig!


Nej det är inte min kille.... Då fick jag tillsvar att jag ska inte stå still jag ska ju givetvis gå med han...

Jo men han har ju ont och jag ser ju att han inte orkar va med på samma sätt och att jag är rädd att förvärra "problemet" så då har jag tyckt att det bästa har vart att han får göra vad han orkar & förmår...


För det är ju ganska viktigt hur man behandlar en skada... Är det diskbrock tex SKA han ju va i total stillhet.. Är det nått annat kanske han SKA tränas på ett annat speciellt sätt så det är ju ganska viktigt att man inte gissar sig fram här... Så idag med lite funderingar & eftertanke och råd så kommer jag gå vidare med en kontrast rönken...


Tycker det låter mycket märkligt att han haft en muskelskada så lääänge.. sen köper jag att han har en muskelinflamation...men jag slutar inte här tro att det för den delen inte finns andra orsaker till den!


Han ska få vad han ber om... Han ska få bli en glad & smärtfri kille!

På måndag har jag beställt tid hos Örebro hundrehab också men jag ska ringa bums nu på morgon till vetten och be dom skicka remissen till strömshom... För det ena alternativet behöver ju inte utesluta det andra.. Nu jävlar ska han bli frisk killen. Men jag måste ju få veta en ordentlig behandlingspan utan massa gissningar... 


Det va en liten översikt så ha bra där ute.. Massa kramar till er från oss


Jeanette & Fernando



 
 
Ingen bild

Lotta

13 september 2012 08:08

Hej Jeanette och sötaste Fernando...
Har suttit och läst ditt inlägg och jag lider med er!!! Man får en tår i ögat för jag vet precis hur du känner det!!! Det känns som om Fernando och Bozz har liknande problem..Man blir så maktlös och ledsen! Bozz har under en längre tid ochså rört sig annorlunda..men vad som gjorde att jag verkligen insåg att något var fel var att hans humör inte är detsamma...Plötsligt från att vara hur snäll som helst visade han agressivitet mot en person... Det visade sig att han hade både borelia och Anaplasma som ger svåra smärtor (Bozz är otroligt smärtkänslig i rygg och hud).Jag vet inte vad utgången blir med Bozz även om jag får bukt på hans värden så vet jag inte om jag någonsin kan lita på honom igen... Skönt att Fernando får hjälp och jag hoppas verkligen att de snart kommer på vad felet är. Jag tänker jättemycket på er ...Många Kramar Lotta Azzi och Bozz....<3

 
Giqa

Giqa

13 september 2012 08:11

Kämpa på , vilka jobbiga vet du har råkat ut för. Vi får hoppas att de är bättre på strömsholm.

Många kramar och nospussar från oss

http://www.giqa.minhemsida.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette - 26 mars 2014 08:53

        Halloj nu var det väldans länge sen... Men i helgen vart medbjuden av kennelmorzan på Odderrues kennel Carina Edberg ner till Malmö internationella hund utställningen :D  Ochvilken HELG!!!! Ingen gick lottlös av Odderruarna, utan al...

Av Jeanette - 8 januari 2014 10:49

  Ja så det kan gå :)... Han fixade till så han vart BIR på Mydog.. Känns ju överväldigad över det så klart! Kan inte vara nöjdare än så :) Han skötte sig exemplariskt för att va nybörjare och i sån ny miljö... Jag gjorde däremot missen att ...

Av Jeanette - 28 december 2013 10:25

                      god jul och gott nytt år... Vi önskar er alla en god fortsättning   Här nedan är jul i bilder från 2013   https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10201188155012280.1073741830.1422655325&type=1&l=0fdd810d...

Av Jeanette - 21 december 2013 07:53

  Odderrué Mr Svinto       Mor: Tresor The Brie Izza Fauve Af Far: Usually The Best Moravia Campanella Här bjuds det bara på massa bilder och lite film... Titta och njut :) <3                                  ...

Av Jeanette - 11 december 2013 10:02


  Det är svårt att få till fyra ben i fyra hörn :) Däremot står han stilla o stabilt... Springa är en helt annan historia vet inte om det är han eller jag som gör rätt eller fel.. haha   Jaja vi travar på!     ...

Gå till Pajaz hemsida

 

Presentation

  Hej och välkomna! Här huserar Briarden PAJAZ 

och sen jag och min katt Kompiz.  Så vill ni, häng på våra upptåg i smått & gott i allt & ingen... För nu kör vi    

Vädret idag

Vädret Kumla

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Länkar

Översättning/Translate

Mer besökare

Mina hjärtan

   

                  

         

 

            

 

 

   

     

 

    


Skapa flashcards