Hunden o Jag

Alla inlägg den 2 februari 2012

Av Jeanette - 2 februari 2012 20:34

Snart dax för kudden..


Men först tänkte dra en snabbis om mötet på socialen som gick över förväntan...  

A.J va ju som sagt inte på plats pga att hon slutat...Till  mötes kom istället en mycket glad & trevlig enhetschef. Bad om ursäkt om A.J uppförande och tyckte det va tråkigt att jag fått det bemötandet.

Hon hade ju även läst igenom papperna så att nått "rådrum" om att säka hyran inte getts så det va klart jag skulle få levnadsnormen för dax hyran!


Sen förklara hon att enligt deras lagar & paragrafer måste ändå nu Rådrum ges nu, men att ett rådrum är alltid på 3 månader så jag har till slutet på Mars!

Däremot efter att ha berättat situationen så ska jag under denna tid inkomma med vart jag har sökt lägenheter...skriftligt berätta svårigheterna med en ny bostad samt om jag kunde få ett intyg från arbetsförmedlingen samt min kurator!


Därefter tas det ett nytt beslut och finns det då "särskilda behov" vilket hon sa att det här kommer vara,

så upphör rådrummet & ett nytt beslut kommer tas!


Diskuterade även behovet av tandläkar vård då jag har haft tändvärk en längre tid och också frågat om men inte fått nått svar!

Det va helt ok att jag tog mig till tandläkaren!


Kommer även få ev resersättning om det blir så att jag får en arbetsprövning utanför Kumlas gränser...

Vilket det lutar år ;)


Så för dagensmöte våndades jag helt i onödan...Presis såna människor sitter på rätt plats!

Trevliga, tillmötesgående, medmänskliga sakliga och förklarar saker och ting på ett värdigt sätt!

Så nu fick jag lite tro å hopp igen... :)


Sen allra mest hoppas jag ju så klart ändå att jag kommer beviljas bostadsersättning så jag slipper dom!

Men lite lugnare känns det!



Direkt efter mötet åkte jag til tandläkaren också...ett riktigt våndar ställe :/

Men jag behövde inte våndas så länge jag fick 45 minuter på mig sen skulle jag va där på undersökning!

Så idag känns det som jag samlat massa vuxen poäng...


Jag har liksom vart hos tandläkaren...


Hade ett större hål och ett mindre men där det gör som mest ont beror tydligen på att jag knisslar & biter i hopp tänder och fått känsliga tandhalsar...så dom pensla på nått!

Så nu kanns det skönare att dricka kallt å varmt!


Dagen har också bjudit på kallt men underbart väder På förmiddan vart det långlina ute på Eriksson där vi jaga vilt...

Han va precis lika impad idag! Idag drog han om mig då jag hade långlina...men när jag tvärtanna, sprang han ytterligare ett par meter, när han märkte jag inte va efter tvärtanna han och kolla efetr mig ,då ropa jag och han kom i hundra knyck...Då visska jag åt han sen smög vi ut ur skogen...Jättespännade  

Och må den funka eller inte ...den lilla leken är hur kul som helst!


Förutom det så träna ingångar längst vägen...Fina snygga raka sättningar i dom flesta fallen  


Sen nu på eftermiddagen va vi till Ludde & Sussie

och till Marieberg med mamma!


Ett par skor, en kastrull och nya slevar bjöd hon på :)


Jag har sagt det förut, och jag säger det igen


I MORRN MÅSTE JAG FOKUSERA PÅ STÄDNING!!!




Så ingen data innan rent hus


Natti natti 


Jeanette & Fernando






Av Jeanette - 2 februari 2012 05:26



 Gårdagens förmiddan gick åt till hundräning och inget annat!

Börja med att lägga ett Apellspår där det fanns både hund & rådjur och det fick sen ligga och smaska till sig under promenaden med Tessan & Texas . Och enligt Tessans App (eller va det heter) i hennes iphon är rundan runt klubben gick vi 3.4 km och vi drev fram i en hastighet på 12 km i timmen :)

Fantastiska grejor som jag absolut inte skulle fatta mig på... :D Lite tur jag inte har nån för min värd snurrar ändå Men lite smart att kunna kolla  hur långa spår man går ect ect..;)




Efter promenaden vart det fika och sen vart det då till att ta upp spåret!

Första rakan kanon& pinne in...men sen vart det intressantare med ett rådjurspår och han ville över diket!

Det va lätt att se för det mänskliga ögat då det va lite snö...så där sa jag nej och visa han på mitt spår igen...Sen gick det klockrent till slutet :)



(gammal spårbild) 


Så även om han nu inte gick som han skulle hela vägen så kändes det jättebra!

Jag misstänker att det är det Fredrik Sten menar att man ska göra"spår överviltdoft" så man får visa nej inte det, men det här...

Ska bli intressant och se om det är så!


Punk 2 togs upp i går


1/ ”Se vilt innan hunden gör det och jaga själv efter.”
2/ ”Bollövning – inte den, men den.”
3/ ”Spår över vilt doft”
4/ ”Spana på rådjur, men jaga denna!”





Så den ska testas idag :)



Sen har det satts griller i huvudet på mig...Att göra oss ev tävlingsklara!


Så efter kaffet å spåret så körde vi igenom momenten och Pernilla & Bibbi va "Tävlingsledare & Domare" för att se hur "felfria" vi var     








Fotposition


Sitt/stanna


   




Inkallning


     


Ligg under gång



Matte återgår


 


Ställande under gång


 


Och Hopp


Sen va det dax för fika och "domar utlåtande"  


På följande bilder har vi ett fel!

Gissa...  


 



(Fot och matte talar med andra) SÅ När du tränar din hund.....



Ska ni träna...INGET ANNAT

inte flyga väg och tala med andra (bild 1) eller pilla lite med vantarna (bild 2)


 


För om jag inte är konsetrerad...så varför ska han konsentrera sig på dig........

Mmmm.. ja vaför skulle han??? (Bild 3)


Ett klockrent exempel fick jag här omdan:

 Fick en beskrivning om hur det kan vara att vara hund. Tänk dig, du går på stan med bästa vännerna. Ni prommennerar gata upp, gata ner, in och ut ur butiker. Dina vänner är helt upptagna av varandra. - Vad gör du? Försöker du uppmärksamt hänga med och försöker komma med i deras diskussion eller väljer du att börja titta på omgivningen, följa med men ha tankar på annat?... Många hamnar nog i det senare facket, både människa och hund ;)


Tänkvärt! 




 Så jag måste TÄNKA! När vi tränar är det HAN & JAG och omvärden finns inte. PUNK!

 Inte tro att min hund är "tankeläsare"! Glömde ofta säga Fot vid starterna...(helt omedveten handling)

Så MÅSTE arbeta med min tydlighet säga vad jag menar. 

Lära mig höger/vänster ...helt sanslöst så förvirrad jag blir, så jag varken hör eller ser eller kan tänka rätt 

=stressad, fnittrig, ofukuserad till max 


    


Ja ni hör ju stackars hund...

Helt otroligt att han är så duktig som han är. Men det blir otydligt och inte snällt,

Så i vårt fall kan hunden men inte matte hon måste förtydliga vad hon vill han ska göra

och inte förutsätta att han är tankeläsare..Även om han ofta va det ;)


Så om vi säger så här! Vi är INTE tävlingsklara...Så hur ska vi då nå MÅLET  


Ja en liten SKÄRPNING kanske till att börja med!  


1)En sak i taget

2)Tänk innan träning vad ska göras sättas fokus på idag

3) Belöna beröm vid rätt

4)inte belöna havdanna

5) 3 felfia pause ...

Tänk igen

3 felfria paus...

osv


Matten ska heltenkelt börja



TÄNKA

FOKUSERA

AGERA 


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Så till dagen...Idag har jag mötet med Soc framför mig,

så nu får vi se om jag kommer få leva denna månad eller ej!

Blir spännade!

A.J min soc sekreterare hon som va under all kretik slipper jag träffa nu i allafall...

Hon kom undan med att sluta arbeta!

Lite synd för jag hade velat att hon skulle få stå tillsvart för sitt agerande, men det får väll kompensera fördelen att jag slipper se henne!


Sen ska hemmet få en fortsatt behandling...hade bara ork till det värsta igår

Sen ska vi testa nya bollövningen...Inte den, men den!


Så ni får ha en bra dag...


     

Gå till Pajaz hemsida

 

Presentation

  Hej och välkomna! Här huserar Briarden PAJAZ 

och sen jag och min katt Kompiz.  Så vill ni, häng på våra upptåg i smått & gott i allt & ingen... För nu kör vi    

Vädret idag

Vädret Kumla

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

Översättning/Translate

Mer besökare

Mina hjärtan

   

                  

         

 

            

 

 

   

     

 

    


Skapa flashcards