Hunden o Jag

Direktlänk till inlägg 31 januari 2012

Ransakat mig själv lite - Får leva i en arrangerad värd

Av Jeanette - 31 januari 2012 07:00

(Bild på en valpig fernando) Ett år sen  


Har tänkt & funderat på vart jag brister mest i min konsikvens och komunikation och vart jag har svårast att fullfölja och där han nästan ALLTID lyckas smita ur...

Kom fram till att det är, tillsmmans med andra människor! Jag blir helt enkelt upptagen av annat och disträ...Kan inte hålla huvet mer än på ett ställe   



Exempel 1)

Att inte dra i kopplet, som han oftast är duktig på när vi går själva och om det händer talar om att så gör vi inte...Ok! Säger lika tillsammans om vi går med nån annan, han lysnar men sen rätt som det är märker jag att jag helt plösligt går med hur långa armar som helt och hjälper tom till så han ska nå lukterna alra längst ut i kopplet   Hallå vakna! 


Exempel 2)

Stannar och pratar med nån säger då kanske sitt...kommer då på efter en stund att jag står med armen rakt ut och med fernando som lyckats smygit sig ur situationen & istället kanske fastna på fläck ockå även här längst ut i kopplet & Här ibland kan det nog tom gå så långt så jag tom är pg att vippa om kull och mer står på 1 en två ben...Då vaknar jag!!


Eller exempel 3)

om jag har han på komandot HÄR vilket jag använder till vardags i möten ect ect eller om vi ska snabbt från A-B Vårat HÄR betyder (gå vid sidan som ungefär som fotgående men han behöver inte titta på mig utan får titta och lukta men inte stanna) Han går kanon så när vi är själva...Men går jag men nån kommer ett steg två steg och helt plöstligt va han inte HÄR längre utan mina armar har tom växt i meter!


Det behöver inte heller vara att folk är med..Utan i dessa situationer kan räcka med att telefonen ringer så vet han nu är inte matte med längre så nu smyger jag lite ur och gör vad jag vill 


Så det blir att leva lite i en ARRANGERAD VÄRD ett litet tag...


Att promenad vänner vet om att jag tränar och inte kan va social på samma sätt

Att arrangera samtal efter vägen

Ta upp telefon och tala med "nobody"mm mm




Sen har vi då hemma situationen "Jag ser, men gör inget" situationerna!

Ett typ exempel är när vi ska gå ut och medans jag börjar klä mig och han börjar svassa runt!

Jag säger då sitt & han sätter sig! Men efter ett tag hasar sen ner till ett ligg...Eller ett ligg blir till stå! Det här ser jag...och tänker tillomed medvetet..jaja ligg där...eller jaja. stå där du är allafall still...och tom TYCKER HAN Ä DUKTIG...  

 Kan inte låta bli att skratta för jag hör ju nu i skrivande stund hur det "sjukt" det låter...  


Sen har vi en sak jag verkligen försökt sen han kom till mig att få bort Och det är hans pussande i ögon öron händer mm mm..

Kan ju låta gulligt och som en pettitess men jag tycker verkligen inte om det!

Och så fort vi ska mysa ska det pussas...

Jag har då sagt nej och han lysnar men blir då sur och går sin väg!

Det här har jag flundrat länge, Jag tror tillomed han vunnit varje gång fast jag sett det som han lydigt! Och sluta gjorde han ju men bara till nästa grr & indirekt säger ju han till mig:

Nähä passar inte galocherna så vill inte jag mysa med dig "  ...



Men nu så, NU har tanten tänkt om!

Slickandet SKA bort o Så fort han börjar skickas så puttas han bort omgående bort omg från mig...

" Så nu är det jag som istället säger "Gör du så vill jag inte ha dig här" 


Kan redan säga att jag tror det inom en vecka kommer va ett minne blott...

i går provade han 2 gr och idag ingen :)


Så det är prio 1 nu...Ransonera Nej och mena dom jag säger! Sagt ord gäller Sitt betyder sitt osv tills nått annat sägs! Och sen det eviga pussandet ska bort...




Nu har det ljusnat och grötfrukosten är nere så nu börjar dagen...

Klubben dagarna två men idag gör vi lite pause och underdan ska den lille få ett spår istället :)


Ha en bra Tisdag



Jeanette & Fernando





 
 
Annika

Annika

31 januari 2012 08:46

Jag är precis likadan så du är inte ensam om att göra som du beskriver! Jag satt faktiskt och fnissa lite lätt när jag läste, just för att jag gör exakt lika... :-) Ja jösses hur vi är!
Kram och lycka till - du fixar det!

http://www.amchis.se

 
Ingen bild

Lotta

31 januari 2012 09:05

Hej..

Läste en artikel i senaste hundsport...vad är det som gör att hunden plötsligt inte gör det vi önskar...tex drar i kopplet...jo för att vi inte är 100% fokuserade hela tiden. Vi går tränar intensivt och plötsligt tänker jag på något annat...Jag testade på Bozz och visst är det så...när han faller ur så är det när jag inte är fokuserad....Du gör ett fantastiskt jobb med din hund Jeanette tänk om fler var lika engagerade i sina hundar .....<3

 
Jeanette & Fernando

Jeanette & Fernando

1 februari 2012 06:12

Annika : Nej jag är nog inte ensam om det.Tror det är ett väldigt vanlig "syndrom"..och kunde inte själv låta bli att lee stort för jag hör ju hur dumt det är! Och ännu dummare hur jag i min vildaste då tro att han ska lyssna ute med ett vilddjur i näsan! Jag har ju "lärt" han att man FÅR ta egna instiativ till det mesta här i världen..Haha

Lotta: Åhhh tack Lotta, det värmde för det känns inte så...När det blir så här känner man sig ganska "misslyckad" men jag ska jobba vidare för att lyckas...Vill verkligen kunna ha han lös! Ett mycket viktigt kapitel för mig! Han måste ju kunna få springa av och känna livet, och finns inget som gör en lyckligare! Så jag måste lägga tiden för att få han "styrbar" ;) Den artikel har jag missat, Den måste jag leta på...Ligger lite i tiden här hos oss liksom ;)

Kram på er

http://gosfernando.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette - 26 mars 2014 08:53

        Halloj nu var det väldans länge sen... Men i helgen vart medbjuden av kennelmorzan på Odderrues kennel Carina Edberg ner till Malmö internationella hund utställningen :D  Ochvilken HELG!!!! Ingen gick lottlös av Odderruarna, utan al...

Av Jeanette - 8 januari 2014 10:49

  Ja så det kan gå :)... Han fixade till så han vart BIR på Mydog.. Känns ju överväldigad över det så klart! Kan inte vara nöjdare än så :) Han skötte sig exemplariskt för att va nybörjare och i sån ny miljö... Jag gjorde däremot missen att ...

Av Jeanette - 28 december 2013 10:25

                      god jul och gott nytt år... Vi önskar er alla en god fortsättning   Här nedan är jul i bilder från 2013   https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10201188155012280.1073741830.1422655325&type=1&l=0fdd810d...

Av Jeanette - 21 december 2013 07:53

  Odderrué Mr Svinto       Mor: Tresor The Brie Izza Fauve Af Far: Usually The Best Moravia Campanella Här bjuds det bara på massa bilder och lite film... Titta och njut :) <3                                  ...

Av Jeanette - 11 december 2013 10:02


  Det är svårt att få till fyra ben i fyra hörn :) Däremot står han stilla o stabilt... Springa är en helt annan historia vet inte om det är han eller jag som gör rätt eller fel.. haha   Jaja vi travar på!     ...

Gå till Pajaz hemsida

 

Presentation

  Hej och välkomna! Här huserar Briarden PAJAZ 

och sen jag och min katt Kompiz.  Så vill ni, häng på våra upptåg i smått & gott i allt & ingen... För nu kör vi    

Vädret idag

Vädret Kumla

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Länkar

Översättning/Translate

Mer besökare

Mina hjärtan

   

                  

         

 

            

 

 

   

     

 

    


Ovido - Quiz & Flashcards