Hunden o Jag

Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Hoppfullt & Hopplöst

Av Jeanette - 29 januari 2012 06:23



Godmorron!




Lite uppdatering och lite nytt om upptäckten av nyheten 2012 som kan få konsekvensen att jag  kanske kan få gå och inhadla min egen mjölk & livsföda utan att behöva ta hjälp från mamma 45 år gammal härdanefter! Konsekvenserna kommer också bli att jag får ta farvväl av socialen!

Nästan för bra för att vara sant, men det lutar åt att det ÄR SÅ!


Talade med F.K fredags och det verkade allafall va sant... och det nya skulle inebära ca samma pengar som innan moderaterna tog över och införde utförsäkringarna! 

Går inte förklara känslan men den vore helt fantastisk!

Att få tillbaka lite människovärde!

I Fredags va jag helt forisk...men nu börjar jag landa och börjar tom känna lite tvivel att det ändå kanske finns en hållhake nån stans där i paragraferana!

Men hoppas & ber det gör jag!



Nyhet 2012: Boendetillägg
Det nya boendetillägget, som började gälla den 1 januari 2012, är ett kompletterande bidrag till boendekostnaderna för de försäkrade som haft tidsbegränsad sjukersättning under maximal tid.
Bakgrunden är att när rätten till tidsbegränsad sjukersättning upphör, upphör också rätten till bostadstillägg till pensionärer, BTP. Det nya boendetillägget ska komplettera aktivitetsstöd (vid deltagande i Arbetsförmedlingens program Arbetslivsintroduktion) eller sjukpenning/rehabiliteringspenning, inklusive den nya formen sjukpenning/rehabiliteringspenning
i särskilda fall. Syftet är att en försäkrade därmed ska kunna komma upp i ungefär samma disponibla inkomst som hon eller han tidigare hade i form av tidsbegränsad sjukersättning och BTP.
Boendetillägget och BTP är ömsesidigt uteslutande bidragsformer. Det innebär att om den försäkrade har rätt till BTP, har hon eller han inte rätt till boendetillägg.
Det nya boendetillägget är utformat på samma sätt som BTP vad avser skillnaden mellan gifta och ogifta, det vill säga om den försäkrade bor ensam eller tillsammans med en livspartner. En nyhet som införts i boendetillägget är att hänsyn även tas till om den försäkrade har barn och i så fall hur många.
Beloppen i tabellen visar med andra ord det sammanlagda boendetillägget per hushåll:
Ensamstående Sammanboende 
Den ena maken har boendetillägg Båda makarna har boendetillägg 
Utan barn 7 000 kr 3 500 kr 7 000 kr 
Ett barn 8 000 kr 4 500 kr 8 000 kr 
Två barn 8 500 kr 5 000 kr 8 500 kr 
Tre eller flrea barn 9 000 kr 5 500 kr 9 000 kr 


I likhet med BTP är boendetillägget inkomstprövat, eftersom det i första hand är avsett för personer med de lägsta ersättningsnivåerna (till exempel aktivitetsstöd på lägsta nivå eller sjukpenning/rehabiliteringspenning i särskilda fall). Dessutom görs en samordning mellan boendetillägget och ”vanligt” bostadsbidrag. Exempelvis barnfamiljer kan ha rätt till båda
delarna. I sådana fall minskas boendetillägget med ett belopp som motsvarar det premilimära bostadsbidraget till hushållet.
Observera också att boendetillägget följer ”grundförmånens” omfattning. Vid exempelvis halv sjukpenning betalas halv boendeersättning.


 



Annars så har det inte hänt så värst mer än hundträning!

Och antar att det är precis som det ska vara...

En del kanon...

En del går att förbättra...

En del klurigare än andra...


En del riktigt svårt...

MEN...Sen det som känns nästintill totalt omöjligt...och som tar bort både lusten och glädjen

JAKTEN!


                   



och så här långt va det i går jättetrevligt!!!



Men hann inte mer än nämna att han faktist inte dragit här ngn och tror att det berodde på att han inte är hemma tam i miljön...

Det skulle jag inte sagt...

Så här  i Älgtornet sitter jag Zelda & Sylvia och jag och inväntar att Jakt hunden ska behaga komma tillbaka...

Vi fick vänta kan jag säga...och här va ganska bra då han annars inte går att gömma sig för!

Så igår såg det till en början ut som han vart lite skärrad när han inte fann oss direkt och trodde givetvis att han då inte skulle göra om det!



Men säg den rädsla som består! Han pustar max 5 min och gör en repris




Mmmm...Man får inte säga så men i går sa jag så J....a Hund!
Vi nochade och ignorera han totalt! Men det bekommer han inte ett smack...

Vet nu hur frustrerande det är..................



Så nu har jag en sista plan...Så måtte den fungera!

Ett fjärrstyrt Antiskall!




   



Vi hade lagt spår också men lusten till att han ens skulle få det va lika med noll!

Men föjde med runt på Zeldas spår och Ilskan rann av mig så han fick gå sitt sen han också

och vi åkte hem med ett litet bra avslut i allafall...


 


Väl hemma va jakthunden trött i både kropp & knopp och så här vilar han upp till nästa pass...

 



Idag ska jag försöka släppa känslan & vanmakten och det ska bli en sväng till klubben! 
 




Skön söndag på er!

Jeanette & Fernando 

 
 
Märta

Märta

29 januari 2012 12:00

Fniss fniss, angående din jakthund!! ;) skämt å sido, jag förstår dej, både frustrerande, svårt & jobbigt!!
Vännerna som hjälper oss, har tränat Polis & väktar hundar i många många år, & dom säger så här: -våra hundar får inte jaga! så enkelt är det! men om dom fick, så skulle dom!
Jag skrattar, & tänker, så lätt det låter! & enkelt! men jag vet, att det är allt annat än lätt, att lära av en hund med felbetenden!
Vi jobbar på med båda våra 2 pojkar! en stursk en som har blivit ledare över hund flocken! det kom ganska så fort, nu kämpar vi på med att få honom att förstå att det är VI 2 benta som är det! & så en envis Fransos på det phuu... ;) & en som inte gillar katter! suck...
Lycka till med träningen! & Grattis till att du blivit "myndig" ;)
Kram på er!♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
isabel

isabel

29 januari 2012 17:05

Heej! Jag slumpade bloggar och då kom din upp! Men jag ska ge dig ett tips! Lägg upp lite mer bilder på dig själv! Då blir det mycket roligare att läsa för om man bara har text kanske man tröttnar! ta det som ett tips! Lycka till! //Isabel som har en proffs blogg.

http://musikbrunetten.bloggplatsen.se

 
Anna Maria o Aisha

Anna Maria o Aisha

30 januari 2012 10:19

Vilken rasande tjusig hund du har!!

Förstår precis det där med jagandet. Ett elände är vad det är... Får kolla in här igen o se om antiskallhalsbandet funkar.

http://briardaisha.bloggagratis.se

 
Jeanette & Fernando

Jeanette & Fernando

30 januari 2012 18:22

Lena: Ja vist är det roligt att höra om andras hundars bravader. Hörde en gos ställde en gäng 5 rådjur när dom stod stilla la han sig :) Sånt är ju kul när man inte står i situatonen själv och våndas och kan skratta efter att det ändå gick bra :D Men inte kul när man står där med långnäsa och livrädd att han ska komma bort skada sig/andra :/... Så inte är det lätt inte med dom små liven...Men ofta väldigt kul också! Tack och kram för Grattiset ;)

Isabel: Tack för tipset & Titten! Men jag fortsätter nog med mest bilder på hunden ;)...Vill inte skrämma i väg folk :P fast ett å annat finns ju på mig, dock inte så jätteofta då det är jag som håller i kameran :D

Anna Maria: Kul att du kikade in & Tack! Va kul att du tycker det fast det är ju lite av samma typ som Briarden! Även om jag måste erkänna det är få raser som slår en Fawn Briard om det ens finns nån ;) <3 Jasså du har också en jaktgalen vallare...ja nått måste jag göra, så du får hänga på och se hur det går ;)

Ha det gott nu alla & välkomna åter :)

http://gosfernando.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette - 26 mars 2014 08:53

        Halloj nu var det väldans länge sen... Men i helgen vart medbjuden av kennelmorzan på Odderrues kennel Carina Edberg ner till Malmö internationella hund utställningen :D  Ochvilken HELG!!!! Ingen gick lottlös av Odderruarna, utan al...

Av Jeanette - 8 januari 2014 10:49

  Ja så det kan gå :)... Han fixade till så han vart BIR på Mydog.. Känns ju överväldigad över det så klart! Kan inte vara nöjdare än så :) Han skötte sig exemplariskt för att va nybörjare och i sån ny miljö... Jag gjorde däremot missen att ...

Av Jeanette - 28 december 2013 10:25

                      god jul och gott nytt år... Vi önskar er alla en god fortsättning   Här nedan är jul i bilder från 2013   https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10201188155012280.1073741830.1422655325&type=1&l=0fdd810d...

Av Jeanette - 21 december 2013 07:53

  Odderrué Mr Svinto       Mor: Tresor The Brie Izza Fauve Af Far: Usually The Best Moravia Campanella Här bjuds det bara på massa bilder och lite film... Titta och njut :) <3                                  ...

Av Jeanette - 11 december 2013 10:02


  Det är svårt att få till fyra ben i fyra hörn :) Däremot står han stilla o stabilt... Springa är en helt annan historia vet inte om det är han eller jag som gör rätt eller fel.. haha   Jaja vi travar på!     ...

Gå till Pajaz hemsida

 

Presentation

  Hej och välkomna! Här huserar Briarden PAJAZ 

och sen jag och min katt Kompiz.  Så vill ni, häng på våra upptåg i smått & gott i allt & ingen... För nu kör vi    

Vädret idag

Vädret Kumla

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Länkar

Översättning/Translate

Mer besökare

Mina hjärtan

   

                  

         

 

            

 

 

   

     

 

    


Ovido - Quiz & Flashcards