Hunden o Jag

Direktlänk till inlägg 1 december 2011

Ja jag vet! Jag är tjatig...men jag tycker det är VIKTIGT!!!!

Av Jeanette - 1 december 2011 05:48


Ja jag vet...jag är jättetjatig och dessutom jätteorolig att vi ska bli återsmittade! Vi är ett levade exempel på att återskillda vetrinärbesök med provtagningar och skrap prover inte är tillförlitliga! Men att det är ett solklart fall av mjällkvalster! Att vi pga av okunnig vetrinär säkert smittat ner åtskilldiga för att hon kav mig garantier på att OHYRA ÄR DET INTE. Ska nämnas också att jag själv kollat han späls inte bara en gång utan hundra grr utan att se nått annat en lite dam. Däremot har jag tyckt va konstigt då han vart fin under bahandling och sen grå och nu börjar bli blank igen.

Så därför vill jag poängtera att det som inte syns kan finnas och att det finns helt symtomfria bärare och därav kommer välja att inte träffa obehandlade hundar!

Bara i vår krets har vi


Fernando, Mjäll som påminner så fint som mjöl, jättedassig päls, fäller, mentalt på verkad, stressad, deppad, ruskningar, klåda, kännts smutsig trots täta bad, vill krypa in i skinnet, mycket pipig

Haft mycket sk (charmiga rullningar)


 



Ozzy
utan mjäll men med kraftigt kiande och är riktigt däran med hundinfektioner på armågar, hyperstressad, rullningar , ruskningar, fällning, klåda, kännts smutsig



Bibbis systershund en mildare variant ökat men inget desperat kliande, mjällig, luktar hund.(denna hund har i sin tur smittad annan som jag inte har utryckliga symtom på men som är under behandling)


Texas däremot har haft kraftig mjällbildning och fäller, stora vita mjäll flan men inga andra påtagliga symtom & tillsynes helt opåverkad


Däremot Texas kompis, bara det jag såg en kort stund då vi träffades...kändes smutsig, rullade sig hysteriskt ute och satt och pep


Så Sanolikheten är tyvärr ganska STOR att du drabbats om du vart i kontakt med andra drabbade därför:


Att Honan fäster likt lusen
sina ägg på värddjurets hårstrån men
med lösare fästning. Det gör att äggen
lätt faller av varvid kvalster återfinns i
omgivningen. Dessa är en källa för återkommande parasitangrepp.
Mjällkvalster smittar lätt och drabbar
framför allt valpar unghundar och kattungar. Perserkatter är speciellt utsatta eftersom de ofta
lever i täta populationer och att de på
grund av sin pälskvalitet har svårare att
tvätta sig. 
Ett drabbat djur har ökad mjällbildning, framför allt utefter ryggen, med
ingen eller lindrig klåda. Enstaka individer får en kraftig, allergisk klåda med utslag, rodnad och krustor.
Miliärdermatit** hos katt kan vara orsakad av cheyletiella. Hur allvarliga symtomen är beror inte på antalet parasiter
på värddjuret. 


Det förekommer att värddjuret INTE har några symtom trots att
den har parasiter.


Det är viktigt att alla mottagliga djur

behandlas samtidigt och att djurägaren
även rengör och behandlar miljön upprepade gånger.


Finns mer att läsa här vilka medel som andvänd till vad osv och andra parasiter än mjällkvalster ovan!

http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/07/rapport0207.pdf



För mjällkvalster finns receptfria & giftfria behandlingar som ex Exner krypfri om man nu inte vill andvända sig av dom mer ohälsosamma preparaten!


Lite fler inhållsrika klipp


"Hej och hjälp! Vår hund har haft klåda en längre tid nu. Han kliar sig ofta och har lite \"dammig\" päls. Han är svart så det syns ju väl...
Har varit hos vet. hon såg ingenting, kanske är han torr i pälsen trodde hon, tyckte jag skulle sluta bada honom så ofta 

(ca varannan var tredje vecka brukar jag det) och när jag badade honom så skulle jag använda Yes diskmedel. 
Då åt han fortf. valpfoder och vi slutade med det, klådan kunde bero på proteinöverskott.
Veckan efter var jag hos hundfrisören med honom. 

Hon sa direkt att han hade mjällkvalster och höll på att svimma när jag berättade om diskmedlet. 

Hon sa att jag skulle bada honom ett par ggr med canitex, och det vart sen bra 

bli bra."


Andra viktiga utrag!


Om hunden har mjällkvalster och man påbörjat behandling med expot, stronghold eller advocate, hur lång tid efter första behandlingen är hunden smittfri och kan träffa andra hundar?


Svar från en veterinär

Hej Terese!

Mjällkvalster är en liten parasit i hudytan som brukar ge klåda och mjäll. Mjällkvalster kan i vissa fall smitta mellan olika djurarter och således kan även vi människor smittas vilket ger utslag och klåda. Ofta försvinner dock klådan när djuret behandlats. Som du själv nämner finns lite olika preparat att använda direkt på huden. Därutöver är det viktigt att sanera hemmet ordentligt så kvalstrena utrotas ur närmiljön, annars finns risk för återinfektion. Har du flera olika djur kan det vara klokt att behandla dem allihop, diskutera vilket preparat som är lämpligt för just dina djur med din egen veterinär.

Stronghold ges exempelvis 1ggr/månad enligt FASS, men som sagt är detta något du ska diskutera med veterinär. Det tar ca 2-3 veckor att gå från utvecklingsstadie till utvecklingsstadie för mjällkvalster. Därför pågår behandlingen över en ganska lång period på månader och innan du är säker på att alla kvalster är döda är det olämpligt att träffa andra djur eftersom det ganska lätt kan spridas vidare. Om du är orolig att behandlingen inte fungerar bör du kontakta din egen veterinär och diskutera om ni ska byta preparat, göra en ny undersökning eller ev. ändra behandlingsintervallet.


Det va dagens Mjällkvalster tjat

Kommer säker mer är jag rädd...


Men jag hoppas ni förstår mig att om jag kan minimera risken för återsmitta så kommer jag göra det och i förtsa hand för Fernandos skull då han från ev andra blir SJUK av denna parasit.



Jag förstår om man inte vill behandla i onödan...

Så med denna info hoppas verkligen ni förstår mig!




 

















 
 
Lisa, Qvittra och Shakiro

Lisa, Qvittra och Shakiro

1 december 2011 09:11

Usch lider så med dig. Vilket elände ni fått.
När Shakiro var under utredning 2003 så var det min värsta fasa att hans problem skulle bero på just kvalster. Jag hade läst på då och vet vilket oerhört jobb man som matte/husse måste göra för att ens hund ska få må bra.

Hoppas verkligen han blir fri från de äckliga krypen samt symptomfri helt och hållet för all framtid!

Stor tröste och styrkekram till dig som kämpar så.
Trist att inte få träffa dig i Stockholm nästa helg och se sötingen men det blir fler gånger.

Lisa

http://www.mountainvalley-dogs.se

 
Ingen bild

Lotta

1 december 2011 17:38

Hoppas nu att dina vovvar ska bli bra en gång för alla men det är lättare men det är lättare om alla behandlar sina hundar....en självklarhet tycker jag.

 
Jeanette & Fernando

Jeanette & Fernando

1 december 2011 20:44

Lisa: Ja verkligen! Känns oändligt..men ändå skönt att veta att det "bara" är lite ohyra...eller skulle kunna va "BARA" om alla behandla...
Men det är svårt, ingen vill...så det känns lite oändligt! Men vi kör på och hoppas vi blir av med skiten och hoppas sen på att vi klarar oss med återsmitta med förebyggande och försiktighet genom att inte träffa obehadlade vi träffat! Men det blir ju massa ringar på vattnet dom i sin tur har ju träffat hundar osv...förstår ni att man blir knäpp & desperat! Han kan ju inte må så här :((( Väldigt tråkigt med sth..fick pm:et, Depprimerande men det kommer fler Kram på dig lisa och pussa de dina!

http://gosfernando.bloggplatsen.se

 
Jeanette & Fernando

Jeanette & Fernando

1 december 2011 20:51

Lotta: Ja vi får hoppas på det bästa vad gäller oss båda ;) I morrn åker ditt recept på ;) Medelar och hoppas jag får medela nått posetivt sånt! Jättetack för samtalet...fick lite hopp :)

http://gosfernando.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette - 26 mars 2014 08:53

        Halloj nu var det väldans länge sen... Men i helgen vart medbjuden av kennelmorzan på Odderrues kennel Carina Edberg ner till Malmö internationella hund utställningen :D  Ochvilken HELG!!!! Ingen gick lottlös av Odderruarna, utan al...

Av Jeanette - 8 januari 2014 10:49

  Ja så det kan gå :)... Han fixade till så han vart BIR på Mydog.. Känns ju överväldigad över det så klart! Kan inte vara nöjdare än så :) Han skötte sig exemplariskt för att va nybörjare och i sån ny miljö... Jag gjorde däremot missen att ...

Av Jeanette - 28 december 2013 10:25

                      god jul och gott nytt år... Vi önskar er alla en god fortsättning   Här nedan är jul i bilder från 2013   https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10201188155012280.1073741830.1422655325&type=1&l=0fdd810d...

Av Jeanette - 21 december 2013 07:53

  Odderrué Mr Svinto       Mor: Tresor The Brie Izza Fauve Af Far: Usually The Best Moravia Campanella Här bjuds det bara på massa bilder och lite film... Titta och njut :) <3                                  ...

Av Jeanette - 11 december 2013 10:02


  Det är svårt att få till fyra ben i fyra hörn :) Däremot står han stilla o stabilt... Springa är en helt annan historia vet inte om det är han eller jag som gör rätt eller fel.. haha   Jaja vi travar på!     ...

Gå till Pajaz hemsida

 

Presentation

  Hej och välkomna! Här huserar Briarden PAJAZ 

och sen jag och min katt Kompiz.  Så vill ni, häng på våra upptåg i smått & gott i allt & ingen... För nu kör vi    

Vädret idag

Vädret Kumla

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Länkar

Översättning/Translate

Mer besökare

Mina hjärtan

   

                  

         

 

            

 

 

   

     

 

    


Skapa flashcards